Målsättning!!

Jag hade en föreläsning i fredags om målsättningar och hur man ska gå tillväga för att dels komma på mål och hur man ska gå tillväga för att genomföra de! Och det viktigaste var först och främst att på ett eller annat sätt skriva ner de. Man ska ha ett övergripande mål som kallas resultatmål (iaf under vår föreläsning).

Resultatmålet är ett jämförande med andra som t.ex. Jag vill tävla Narissa i Msv A till årets slut/ Jag vill kunna klara min tenta med VG osv osv...

Men eftersom det kan vara ganska vagt och svårt att hålla fokus på eftersom det ena målet är årets slut och det andra är om några månader. För att dessutom inte bli besviken om man inte lyckas måste man ha ett större syfte med målet.Då kommer nästa steg in!

Prestationsmål är det mål du har för att nå prestationen oberoende av andra personer t.ex. Jag vill kunna sätta bytena i galopp/ Jag vill kunna målsättningar som ett rinnande vatten.

Det gör att man kommer bli nöjd även om man inte lyckas tävla just i de klasserna eller klarar tentan med ett VG men att prestationen i sig ger framgång. Men för att kunna klara av den egna prestationen behöver man ett tillvägagångsätt.
 
Processmål är till för att göra det klart hur man ska ta sig till den förväntade framgången t.ex. Träna galoppombyten på diagonalen/ Gå på alla föreläsningarna!

Processmålen är som delmål. Som man sätter som mall för att nå processmålet/resultatmålet. Det är Vad man ska träna på inför vad som komma skall.

Vad som är viktigt med att sätta målen är att de ska vara specifika och inte flyta ut för mycket samt realistiska för varje individ men samtidigt lite svåra för utmaningens skull.

Jag har nog 50 saker till att säga om detta! Så skönt att äntligen tycka något är roligt i skolan! Inte bara för att det är fri tid FRÅN skolan!

Nu måste jag gör amig iordning inför dagen!!!

Kommentarer
Postat av: pia

Wow!Så klok du låter, Lisa!!!Måste vara intressant att studera detta!!Lycka till!!

2010-02-02 @ 17:38:29
Postat av: Pia

Wow!Så klok du låter,Lisa!Måste vara intressant att studera detta!Lycka till!!!

2010-02-02 @ 17:41:03
Postat av: pia

oops!Det blev upprepning....

2010-02-02 @ 17:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0